YMR Track Club – ett märke i tiden

Om det är någon del inom kläd- och modeindustrin som har surfat på en rejäl våg det senaste decenniet så är det sport- och fritidskläder.

Hälsotrenden har varit deras lyckliga stjärna och utbudet har sannolikt aldrig varit större än vad det är idag. Till viss del har säkert funktion och teknologi utvecklats men till väldigt stor del är det dom stora märkena, med sina enorma volymer, och rätt likriktade design som har varit gällande.

Av de stora märkena så har jag mest använt Nike genom åren. I den djungel som finns har jag tyckt att deras design varit mest tilltalande.

Produktion av sportkläder sker på samma sätt som övriga modeindustrin. Enorma volymer med ständigt nya kollektioner som tillverkas i Asien och skeppas över världen för försäljning i ett ständigt flöde ute i butiker och via näthandel.

Ska man konkurrera med Nike, Adidas och dom andra jättarna så kräver det att man hittar sitt eget sätt för att bryta igenom i den grymma konkurrensen. Design, funktion och ett budskap som motiverar köparen till varför man ska titta bortom dom stora märkenas reklampelare.

Just detta håller just nu på att ske med utgångspunkt från Borås. Det har pågått i några år men jag tror att det är i år som det kommer slå med full kraft för YMR Track Club och deras, i tider som dessa, ganska unika sätt att skapa sig en plattform i denna oerhörda konkurrens.

Det är en tydlig egen design. Det är ett märke fast rotat i Borås och sjuhäradsbygden med material som stickas i Marbäck utanför Ulricehamn. Det är en tanke om hållbarhet med återvunnen polyester och funderingar på hur svensk skog ska kunna vara en del av framtida plagg. Produktion i Baltikum till största delen även om vissa saker även sker i Sverige. Men inte

Personligen har jag följt företaget sedan det startade upp med dom allra första plaggen och förra våren, i samband med Göteborgsvarvet, köpte jag dom första plaggen från YMR. Därefter har jag kompletterat med fler och är rejält nyfiken på hur den nya kollektionen kommer se ut.

Med tanke på var utveckling och produktion sker så blir självfallet priset en kritisk faktor för ett märke som är nytt på en mördande marknad. Och visst är YMR Track Club inte ett lågprismärke men det är inte heller ett märke som kostar sjuka pengar. Jämför man med senaste säsongens artiklar från något av dom stora ledande märkena på marknaden så kanske YMR är 10% dyrare.

I den skillnaden ligger en i sammanhanget marginell produktion som sker med ett material framtaget i Sverige och en produktion 50 mil tvärs över Östersjön. För att genomföra detta och kunna tjäna samma pengar som Nike och Adidas gör på sina kläder borde prislappen sannolikt ligga på 100% dyrare istället för dom 10% som nu är fallet.

Nu uppfattar inte jag att drivkraften handlar om pengar i första hand. Istället handlar YMR Track Club om att skapa något nytt och modernt i en bransch som ända sedan 1970-talet har pressat både material- och produktionen till dom platser i världen där det till en rimlig kvalité har kunnat massproduceras för att sedan skeppas tillbaka till konsumenterna.

Att i det läget göra vad YMR Track Club gör är banbrytande och modigt samtidigt som det helt klart ligger i tiden att ”plocka hem” sådant som i så många år hanterats på motsatt sätt.

Att sedan lyckas genomföra det i praktiken är en helt annan sak men Peter Häggström Lindecrantz är helt klart på rätt spår med sitt företag – fler och fler atleter som bär deras kläder, reportage i media både i Sverige och runt om i världen och en tydlig linje i vad man vill genomföra. Ett tydligt exempel på detta är det projekt som nu är i uppstarten där en träningsjacka ska utvecklas och i sin helhet produceras i Sverige.

Ser fram emot den nya kollektionen som kommer till våren och är rätt säker på att inte bli besviken.

Not: för tydlighetens skulle kan sägas att jag inte på något vis skriver detta av annan anledning än att jag gillar varje del av det YMR Track Club gör.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »