Träning för ny personlig succé 2019

Snart tre veckor in på 2019 och med det ett par veckor med löpträning för mig utifrån en planering av Kenth Svensson.

Efter att bara ha träffats en gång, och därefter haft maildialog, så handlar det om att hitta rätt nivå på det hela men jag tycker att uppstarten har varit bra och passar mina möjligheter på ett bra sätt.

Grunden dom här första veckorna har handlat om 3+1 pass per vecka fördelat på Fart-, Distans- och Långpass plus ett extrapass av lättare slag att genomföra om det fungerar i veckoplaneringen i övrigt.

Samtliga pass har kunnat genomföras antingen utomhus eller på löpband. Vissa passar mycket bra att genomföra på bandet (Fartpass) och andra blir nästan mer utmanande mentalt än fysiskt (Långpass). Årstiden som sådan gör dock att löpbandet har varit platsen för nästan alla pass ännu och det som jag känner är positivt med det är att det även rent fysiskt är mer krävande att springa både distans och långpass på bandet än ute. Det blir ingen återhämtning vid något enda tillfälle om du springer 15 km på ett löpband. Nedförsbackarna lyser som bekant med sin frånvaro där.

Det ska bli spännande att se hur planen kommer se ut för kommande period när jag får den till helgen. Gissar att det kommer att skruvas upp lite jämfört med inledande veckor nu när Kenth ser hur det är genomfört och vad jag kommenterat passen med.

Som komplement till löpningen ägnar jag mig åt evighetsfrågan att försöka få till lite styrketräning också. Det sker men det går väl sisådär precis som vanligt.

En annan kompletterande del är ren vardagsmotion där 10000 steg ska klaras av varje dag i  veckan, alldeles oavsett om det den dagen finns någon löpning inplanerad, och det är inte så enkelt som man kan tro. Det kräver faktiskt att aktivt ge sig ut och gå när man som jag sitter ner på en stol större delen av arbetsdagen. Men jag vet ju sedan tidigare, från tiden när jag började bygga upp min kondition och stabilitet som löpare, att de där dagliga stegen är extremt välgörande så det är bara att hålla i det varje dag och inte minst eftersom det ligger en familjeutmaning i botten på dom där stegen!

Vardagsmotion är inget som kommer av sig själv för dom flesta av oss, så som vi lever våra liv idag, och det kräver nog en strategi för att det ska ske regelbundet.

Jag har inte anmält mig ännu men tankarna är att göra som så många andra år och springa årets första lopp i Varvetmilen i slutet av mars. Även om den träning jag nu gör i första hand är fokuserad på att springa längre så är det ändå då jag räknar med att få ett första kvitto på hur den förhoppningsvis har utvecklat mig.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »