Löpningen som blev av första halvåret

Knappt en vecka in i juli månad och sommaren med ett strålande väder, som måste vara det bästa jag någonsin upplevt, fortsätter att skapa förutsättningar för bra träning utan köldskador.

Det fanns en plan för årets första halva som i hög grad hade Stockholm Marathon som klimax. På det viset blev det också till stora delar. Varvetmilen var en avstämningspunkt och Stockholm den andra. Båda de här loppen gick bra på ganska olika sätt ändå. Under 45 på milen och maran hade sina förutsättningar som sett till tiden var sämre än planerat men med ett nyktert perspektiv på det hela förmodligen så bra som det kunde bli.

Till de här två loppen så genomfördes Göteborgsvarvet med en förnuftig satsning på fart trots tankarna om annat pga maratonloppet två veckor efter. Det gav mig återigen ett nytt PB på varvet och under 1.44 där för första gången.

Träningsmängden skulle ligga på ungefär samma nivå som förra året och så har det också varit. Exakt lika många löppass (91) och 12 km mer. I grundplanen ingick också att tydligare än tidigare periodisera mängden och även det har till största delen fungerat helt enligt planen och är något jag kommer fortsätta med.

Det som inte ingick i någon planering, och som förvisso inte heller kan planeras kanske, är hur tufft Stockholm Marathon ändå tog på kroppen. Även om det sakta men säkert har blivit bättre så tog jag i söndags beslutet att inte springa något alls förrän till helgen. Ingen löpning på 5 dagar – det har inte hänt sedan oktober 2016. Kombinerat det har jag också fått massage och hjälp att knäcka till höfterna som inte riktigt hade rätt ”inställning” visade det sig. Det var i och för sig inte helt oväntat med tanke på att det i söndags kändes som om jag sprang och haltade sista 5 km på det passet. På lördag kommer det att kännas mer som vanligt igen!

Trots att det inte fanns möjlighet att prestera den tid jag ville göra i Stockholm så är det med positiva tankar jag sammanfattar januari-juni 2018. Det har varit kontinuerlig och bra träning tillsammans med tuffa lopp med bra resultat.

Prinsens Minne 21 km, Kretsloppet 10 km och New York Marathon 42 km är loppen som träningen kommer att göras för under sommaren och hösten.

En halvmara i mitten av augusti på min absoluta favoritbana på distansen där jag siktar på att slå den tid jag gjorde där 2014 på 1.41.

Min sjätte start på 10 km i Kretsloppet kommer att genomföras med målsättningen att slå min allra bästa tid på distansen från starten där 2014. Den här gången utan att ha ett maraton från Helsingborg i benen bara ett par veckor före.

Kronan på verket blir givetvis New York Marathon 4 november. Loppet jag vill uppleva en gång till i livet med både det loppet och ytterligare tre maratonlopp i huvudet och benen. Grymt ska det bli!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »