Recension: Löparens hjärta

Markus Torgeby har varit en ikon hos en del löpare i många år. Ända sedan dokumentärfilmen ”Löparen” visades på SVT 2002 har han inspirerat många och det vi nu kan läsa är en bok om hans liv där denna tid är central i det hela.

Det handlar om sökandet efter sig själv långt bort ifrån alla störande moment i omgivningen. Att göra det genom att lämna allt och bosätta sig i en kåta i de jämtländska skogarna är på sitt sätt extremt och inget som de flesta av oss ens skulle fundera över. Samtidigt tror jag inte att det är detta som är kärnan i vad Markus vill berätta. Den där kåtan i skogen var hans väg för att hitta rätt i sitt liv och hantera alla de omständigheter som påverkade honom att ta det radikala beslutet.

Den röda tråden är löpningen och kärleken till denna som en central punkt genom Markus liv. Löpningen påverkade honom mentalt negativt med all den press som en ung lovande löpare. Löpningen tog honom till Afrika och träning med löpare som bokstavligen levde 24/7 för löpningen och där gjorde det honom sjuk i tron att minimalt matintag var vägen att bli en bättre löpare. Löpningen tog honom tillbaka till mental balans och är nu en vardaglig del av livet som pappa och make.

Jag ser inte boken som en inspirationskälla för löpare i första hand, även om just detta är en central del genom berättelsen. Jag ser den mycket mer som en tankeväckande berättelse om hur lätt det är att löpa med sin omgivning, följa minsta motståndets lag och inte ta mer eller mindre jobbiga beslut i livet som faktiskt kan göra det till ett bättre och tydligare liv med högre kvalitet.

Jag tror inte att det behöver ske på ett så radikalt vis som Markus gjorde. För hans del var det kanske det enda sättet att nysta upp trådarna i livet. Jag tror att det likaväl kan vara en process som pågår hela tiden men med vissa större vägval under resans gång. Kärnan i det hela handlar om att det, precis som Markus säger i så många sammanhang, handlar om huvudet och att mentalt vara med i matchen och känna balans. Det spelar ingen roll hur bra du är på att springa eller att göra något annat om du ändå mentalt inte kan hantera styrkorna.

Löparens hjärta” är ingen träningsbok eller ens en bok om löpning på det vis som man kan få för sig. Det är en bok om livet och samspelet mellan hjärta och hjärna med målet att hitta en balans och i detta är Markus Torgeby en sann inspiratör som alla, även utan en tanke på att springa en meter, borde lära känna lite bättre.

Vill ni se dokumentären ”Löparen” från 2002 så finns den att se på SVT Play fram till november.

Vill ni lyssna på hans berättelse så finns en pod från Maratonpodden där Petra Månström samtalar med honom.

Det finns också en del av hans föreläsning på Arla Guldgalan 2013 och en intervju från Gomorron Sverige att kika på: