Allt det bästa har inte hänt än

2017 avslutades med Sylvesterloppet på Nyårsafton. Formen räckte till ungefär vad jag räknade med. 47:29 vilket på sekunden var lika med mitt eget bronsmål och en rätt så skön känsla ändå trots allt.

Med allt inräknat stannade jag med detta på 1629 km som genomfördes med löpning varje vecka under hela året. Som kortast under en vecka 15,2 km och i snitt 31,3 km per vecka.

Förutom analys av det som har varit är framtida mål viktigt för min drivkraft. Lärdomar av det som varit sätter upp nya mål och inför 2018 ser jag det i ett antal olika etapper för att hålla motivationen uppe och förändra fokuset under året.

I grunden handlar det om att fortsätta på inslagen väg med mer fokus på träningstid än på antal kilometer. Dom kommer på köpet av ökad tid.

Det som har saknats under 2017 jämfört med tidigare är en viss uthållighet i högre fart vilket jag tror kräver fler och mer regelbundna intervallpass än vad som varit fallet.

Vi sidan om löpträningen så vet jag vad jag borde göra regelbundet men har svårt att få till. Det är styrkeövningar och det är min rörlighet som hela tiden ligger i bakkant. Det blir vissa ryck men utan någon regelbundenhet trots att jag nästan direkt märker en högst påtaglig positiv effekt när det väl sker. Vet bara inte hur jag ska hålla motivationen uppe för att hålla i även detta på ett bra sätt?

Årets första månader, fram till Varvetmilen i Göteborg 25 mars, kommer jag försöka träna för att få upp farten rejält med sikte på att springa en mil snabbare än någonsin. En tid under 44 minuter är målet men förhoppningen om en bra bit bättre än så är det som gäller i slutet av mars.

Normalt sett brukar Göteborgsvarvet i maj vara huvudmålet under första halvåret men den här gången kommer det att bli mer av ett träningspass än den satsning det varit senaste 5 åren. Siktet är istället inställt på Stockholm Marathon 2 juni. Så perioden mellan Varvetmilen och Stockholm ska fokuseras på långt och länge men med bibehållen fartkänsla.

Stockholm är en ny erfarenhet men där jag ändå på förhand ser en tid under mitt PB från Helsingborg som målsättning.

Sommaren ska leda mig fram till ett par lopp i augusti och september med mål om nya bra tider. Kanske blir det halvmaran på Prinsens Minne i Halmstad, varifrån mitt PB på distansen gjordes, för att där försöka ta mig under 1.40.?

Definitivt blir det Kretsloppet i Borås igen och då utan ett maraton i benen för att kunna springa även det loppet under 44 minuter!

New York City Marathon 4 november. Det blir andra gången jag genomför det här klassiska loppet och nu kommer det att göras med en helt annan erfarenhet och perspektiv än första gången. Jag vill förvisso göra loppet under 4 timmar den här gången, vilket jag ska klara utan större problem om jag bara är frisk, men det handlar så mycket mer om att verkligen uppleva loppet i alla dess delar den här gången. Tiden är verkligen sekundär som målsättning och är något som får ge sig där och då helt utifrån känsla.

Jag lyckades bra med att nå medaljmålen som sattes upp inför 2017. Att sätta upp det även för 2018 är något jag behöver för motivationen. Exakt hur mina medaljmål för 2018 ska se ut har jag funderat över ett tag och har nu kommit fram till detta:

Distans PB Brons  Silver Guld
5 km 21:30 21:59 21:29 20:59
10 km 44:08 44:30 44:07 43:29
21 km 1.40:40 1.43:59 1.41:59 1.39:59
42 km Sthlm 3.51:20 3.54:59 3.51:19 3.49:59
42 km New York 3.51:20 3.59:59 3.54:59 3.51:19

Tanken är att alla ovan uppsatta mål är viktiga men ska jag välja ut bara ett enda, som jag absolut inte vill missa, så är det att springa i New York under 4 timmar. Allt annat kan jag gör om och göra bättre vilket annat år som helst i närtid men New York är nog ändå andra och sista gången jag springer i mitt liv.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »